Аннотация на русском языке: В данной статье рассматриваются психолого-педагогические аспекты взаимоотношений между тренером и спортсменом, а также психолого-педагогические особенности личности тренера. Особенности взаимодействия тренера и спортсмена определяются, целью, стоящей перед ними — достижением высоких спортивных показателей, которые, несомненно, являются результатом многолетней совместной работы. Важная роль в этой работе отводится личности тренера, его умению понять психологические особенности спортсмена, определить правильный вектор взаимодействия, придать тренировкам позитивный характер, сформировать у воспитанников волевые качества и воспитать стойкость и выносливость.
The summary in English: This article discusses the psychological and pedagogical aspects of the relationship between the coach and the athlete, as well as the psychological and pedagogical features of the coach’s personality. The peculiarities of the interaction between the coach and the athlete are determined by the goal that they face - the achievement of high sports performance, which, undoubtedly, are the result of many years of teamwork. An important role in this work is given to the personality of the coach, his ability to understand the psychological characteristics of the athlete, determine the correct vector of interaction, give the training a positive character, form volitional qualities in the pupils and foster stamina and endurance.
Ключевые слова:
тренер, спортсмен, межличностные отношения, коммуникация, общение.
Key words:
coach, athlete, interpersonal relations, communication, communication.