Аннотация на русском языке: В работе проанализированы данные письменного опроса студентов-иностранцев, изучающих русский язык, которым было предложено образовать все возможные формы причастия от наиболее частотных глаголов русского языка. Выявлено, от каких частотных глаголов сложнее всего построить причастие, какие формы причастий по разряду и времени студенты образуют чаще, изучили частотность и образования форм иных частей речи. Подобные работы призваны помочь преподавателям и студентам, постигающим грамматические сложности русского языка.
The summary in English: The work contains the results of a written survey of foreign students studying Russian, who were offered to form all possible forms of participle from the most frequent verbs of the Russian language. It was found out which frequency verbs are the most difficult to build participles, what forms of participles in terms and time students form more often, studied the frequency and formation of the forms of other parts of speech. Such works are intended to help teachers and students who comprehend the grammatical complexities of the Russian language.
Ключевые слова:
РКИ, методика преподавания иностранных языков, причастие, действительное причастие, страдательное причастие, глагол, деепричастие .
Key words:
RAF, methodology of teaching foreign languages, participle, active participle, passive participle, verb, adverbial participle.