Аннотация на русском языке: В статье раскрываются открытия натурализма в декорационном искусстве второй половины ХIХ века. Декорации становятся конкретным местом действия, прозаичным и правдоподобным, в котором играют герои, создавая иллюзию подлинной жизни. С актерским исполнением они составляют органичное и жизненное единство на сцене. Анализируется оформление сцены французским Свободным театром под руководством актера и режиссера А. Антуана, осуществившего на практике идеи теоретика натурализма Э. Золя.
The summary in English: The article reveals the discoveries of naturalism in the decorative arts of the second half of the nineteenth century. Decorations become a concrete place of action, prosaic and believable, in which heroes play, creating the illusion of real life. With the actor's performance, they create an organic and vital unity on the stage. The design of the stage is analyzed by the French Free Theater under the direction of the actor and director A. Antoine, who in practice realized the ideas of the naturalistic theorist E. Zola.
Ключевые слова:
decorative art, scenery, concrete place of action, naturalism, theater.
Key words:
декорационное искусство, декорации, конкретное место действия, натурализм, театр.