Аннотация на русском языке: Инновационные процессы как стратегия развития предприятий, отраслей, национальных экономик характеризуются не только появлением и распространением новшеств. После их выхода на рынок и его полного насыщения появляется более конкурентное инновационное решение. Последующая инновация при своем распространении замещает предшествующий продукт. Такая закономерность в полной мере характерна для информационно-технологических инноваций. Предложена экономико-математическая модель, описывающая как распространение, так и утилизацию инноваций.
The summary in English: Innovative processes as the development strategy of the enterprises, branches, national economies are characterized not only appearance and distribution of innovations. After their entry into the market and its complete saturation more competitive innovative solution appears. The subsequent innovation in case of the distribution substitutes with a prior product. Such regularity is fully characteristic of information and technological innovations. The economic-mathematical model describing both distribution, and utilization of innovations is offered.
Ключевые слова:
инновации, инвестиции, эффективность, диффузия инноваций, логистическая функция; логистический ряд; конкурентоспособность; замещение инноваций.
Key words:
innovations, investments, efficiency, diffusion of innovations, logistic function; logistics number; competitiveness; substitution of innovations.